Postgraduaatsopleiding Rampenmanagement

DYRAMP
Nederlands

Deze opleiding heeft als doel de actoren in hulpverlening en veiligheid te vormen in hoe het hoofd bieden aan grootschalige incidenten.

Processen in onze samenleving worden steeds complexer, interacties groter en keteneffecten meer onvoorspelbaar. Een gedegen kennis van betrokken diensten, een goede ‘situational awareness’ en een snelle besluitvorming zijn essentieel in het vermijden van verdere escalatie en in het beheersen van de crisis en de schade. Het postgraduaat geeft vanuit onderzoek en praktijk een beeld van de hedendaagse principes en technieken.

De opleiding richt zich tot leidinggevenden van de verschillende hulpverleningsdisciplines:

• Bevelvoerders brandweer en politie
  • Artsen en verpleegkundigen
  • Veiligheidsverantwoordelijken van bedrijven
  • Ambtenaren noodplanning
  • Beleidsverantwoordelijken
  • Vrijwilligers en medewerkers met een coördinerende rol binnen crisisbeheer

Dit Postgraduaat is een gezamenlijk initiatief van vier Vlaamse universiteiten: Universiteit Antwerpen samen met Campus Vesta, Universiteit Gent, Vrije Universiteit Brussel en de KU Leuven, de Koninklijke Militaire School en de Vlaamse beroepsorganisatie voor Verpleegkundigen (NVKVV).

Het postgraduaat bedraagt 20 studiepunten en bestaat uit 10 modules in totaal. Om het getuigschrift postgraduaat rampenmanagement te behalen moet je met goed gevolg module 1, module 2 en twee keuzemodules afleggen (telkens min. 50% van de punten per module).

Je kan het volledige pakket van je opleiding spreiden over maximum 5 academiejaren. Tijdens de opleiding of nadien kan je bijkomende modules volgen.

Module 1 en 2 worden elk academiejaar georganiseerd. Elke nieuwe student start eerst verplicht met module 2 voor er met andere modules gestart kan worden.

Meer informatie over het programma is te vinden op de webpagina van de opleiding of op de website van UAntwerpen.

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus

Postgraduaatsopleiding Rampenmanagement

Beschrijving

Inschrijven:

Voor deze postgraduaatsopleiding moet je inschrijven aan de Universiteit Antwerpen . Meer info over de opleiding kan je ook terugvinden op de website van de opleiding.

Studiegeld:

1200 euro per module

Jaarlijks komt daar nog 100 euro bij voor je inschrijving aan de universiteit (postgraduaatsopleiding), je verzekering als deelnemer en voor andere administratieve afhandelingen.

Ben je al gestart met je PGRM en heb je al een of meerdere modules afgerond? Dan blijft het inschrijvingsgeld voor jou op 600 euro per module. We zullen je evenwel ook jaarlijks 100 euro voor inschrijving, verzekering en administratie moeten vragen.

Toelatingsvoorwaarden

Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.