Micro-credential: Exercise testing and prescription

Expert program for personal trainers and coaches

Werk je als personal trainer of wil je hiermee starten? Wil je een expert worden in het opstellen van trainingsschema’s om je klanten een specifiek doel te laten behalen? Dan is deze opleiding iets voor jou.

Willen jouw klanten de Mont Ventoux beklimmen? Of een marathon lopen?
In deze micro-credential krijg je alle kennis aangereikt om deze begeleiding zo professioneel mogelijk aan te bieden.

Je leert hoe je de begeleiding van deze personen start met het evalueren van de beginsituatie aan de hand van een inspanningstest, gevolgd door het analyseren en opstellen van trainingszones, tot het uiteindelijk voorschrijven van en opvolgen van inspanning in een opgesteld programma.

Deze opleiding zal een framewerk aanleveren waarin de bovenstaande stappen in het begeleidingsproces uitgewerkt worden vanuit een wetenschappelijk referentiekader zodat deze direct in de praktijk toepasbaar zijn.

Deze zullen aangebracht worden via een mix van werkvormen (hoorcollege, practica, begeleide werkcolleges), zodat de onmiddellijke vertaling van theorie naar praktijk mogelijk wordt.

De lessen van deze micro-credential gaan door in het voorjaar van 2024. Via de bijlage bovenaan deze pagina krijg je meer zicht op het concrete programma.

Voor artsen werd er een accreditatieaanvraag ingediend (1 per lesdag). Het besluit zal hier later vermeld worden. Update: voor les 1 werd reeds 3 CP toegekend en voor les 2 4,5 CP. Voor de overige lessen wachten we nog op resultaat.

Voor kinesitherapeuten is er accreditatie voorzien via Pro-Q-kine. Toegekende accreditatiepunten Pro-Q-Kine:

• Algemeen Kwaliteitslabel Kinesitherapie: 24 punten
  • Subportfolio 'Cardiovasculaire revalidatie' (therapeuten met de Bijzondere Beroepsbekwaamheid Cardiovasculaire kinesitherapie): 60 punten

De opleiding vereist minimum 8 deelnemers. Bij een kleiner aantal zal deze niet doorgaan. Er kunnen maximum 25 studenten inschrijven.

Meer info vind je hier

• Wat is een micro-credential?

Micro-credentials zijn korte academische opleidingen die voldoen aan de hoge kwaliteitsstandaarden van de Universiteit Gent. Zowel inhoudelijk als praktisch is de uitbouw van een micro-credential in de eerste plaats gericht op de noden van professionals. De focus van de opleiding ligt op een welomlijnde set aan leerresultaten, afgestemd op het beoogde publiek.

Ze bestaan uit een beperkt aantal vakken waaraan studiepunten of credits zijn gekoppeld. Voor het volgen van een micro-credential zet je dan ook leerkrediet in. Doorloop je de opleiding met succes, dan ontvang je creditbewijzen van de afzonderlijke vakken en een erkend getuigschrift dat een duidelijke meerwaarde biedt voor professionals en werkgevers.

Exercise testing and prescription

In een beroepscontext zijn Masters LO en Bewegingswetenschappen, Master Kinesitherapie en Revalidatiewetenschappen, Master in Geneeskunde (met postgraduaat Sportgeneeskunde) actief bezig met de begeleiding van

• mensen die willen sporten als onderdeel van een gezonde levensstijl
  • recreatieve en competitieve sporters die trainen voor een bepaalde doelstelling (marathon, Mont Ventoux, Marmotte, …).

De begeleiding van deze personen start met het evalueren van de beginsituatie aan de hand van een inspanningstest, gevolgd door het analyseren en opstellen van trainingszones, tot het uiteindelijk voorschrijven van en opvolgen van inspanning in een opgesteld programma.

Voor deze micro-credentials moet je inschrijven aan de Universiteit Gent. Dit kan rechtstreeks via deze link

Toelatingsvoorwaarden
  1. Rechtstreekse toelating indien in het bezit van:
    • Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
    • Educatieve master in de lichamelijke opvoeding
    • Master in de geneeskunde
    • Master in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
    • Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  2. Na onderzoek van de bekwaamheid van de student om de opleiding te volgen:
    • Een diploma van een bacheloropleiding in het academisch onderwijs
    • Een diploma van een bacheloropleiding in het professioneel onderwijs
    • Een diploma van een masteropleiding aansluitend op een bacheloropleiding